Flugfiskesäsongen 2015 i full gång

Dåååå var vi igång igen och starten blev rätt okej.......middag på bordet som heter i fattigmanshus ;-)
 
Tog med dottern ut på flugfiskeintroduktion.........markerade snabbt att jag kan detta ;-)))
 
Gled runt i min Fish Cat och fiskade av tjärnen. 
 
Tillbaka på bryggan så förklarade dottern Cornelia att hon nu fattade hur man fånga Regnbåge med Bobbie Fluga :-) Vad säger man dåååååå. Bara packa ihop och inse att det finns mycket kvar att lära :-))
 
Det var inte annat att göra än att ta ett årligt snack med William om hur man tuktar en dotter i fiske.....:-))
 
Jag valde att slicka mina fiskekränkta sår genom att åka till havet på Västkusten och jaga Havsöring.
För att vara säker på att slå dotter i detta, så blev hon hemma :-)))))
 
Havet levererade och självkänslan återkom ;-)
 
Vindarna var........................prövar igen.......Vindarna var hååååårda så det gällde att ducka för flugan i kasten.
Men fisken fanns där, om ej så stora så dom fick simma tillbaka allihop. Den dagen.
 
Miljön är som vanligt helt bedövande vacker.
 
En bild som inger känsla, harmoni, färg och prakt.
 
Finns det någon som inte kan gilla denna vy.....
 
En vandrare vilar sina ben.
 
En Havsöring som kämpade hårt. Simmar nu i havet för att bli lite fetare och längre.
 
Flugfiske är skönhet......
 
Drömmarna om stor fisk finns alltid där men det som triggar mig är miljön, lugnet, känslan och avkopplingen. Är alltid kul att få fisk, men njutningen av fiskestunden är lika stor oavsett fisklycka, stor fisk eller liten fisk.
 
Hur som helst så är det givet att oavsett hur mycket flugor man har så har man aldrig rätt och alltid för lite, så produktionen pågår ständigt.
 
Gjorde en runda till Kullsjön med dåligt resultat även om denna gynnare och en till hamnade i stekpannan :-)
 
Gott soooooom faaan som vanligt. Tänker på alla er männsikor som inte fått uppleva att fånga en fisk själv, rensa och tillaga, för att sedana avnjuta på macka med en kall öl.........yummiiii
 
Saaaaaa jag yummiiiii eller 
 
Nu blev fiskesommaren 2015 väldigt förkortad då jag genomgick en planerad höftledsoperation med påföljande konvalescens i 3 månader. Fiskesuget kommer inte finnas där alls..............hjälp!!
 
Drömmer om Rockenfiske, drömmer om kläckningar och missar hela midsommarfisket.........stön, men höften måste vila, är ju vinglig som en fyllegubbe.....
 
I sjuksängen varavade jag Flugfiske i Norden, Allt om Flugfiske och boken ovan........måste säga att fisketidningarna är lättare att förstå och har en klarare pedagogik :-))
 
Upptäckte att Lasse "Lax" hade varit ute och smygfiskat Regnbåge. Glädjande och imponerande storlek.
Helt i Lasse storlek alltså ;-)
 
Fokuset under flugfiskesäsongen är stort, vet inte vad som ska till för att man ska tappa det...........att Inte vända sig om kan ju vara en bra grej :-))))
 
Ett första litet smygförsök om höften höll att ta mig till sjön och pröva fiskelyckan efter 2,5 månad. Fiskeresultatet blev denna Abborre. Flugan var nästan större. Ingen direkt "välkommen igång fisk"direkt ;-))
 
Men lyckan att få krama om spöt igen går inte att ta miste på:-) Ser fram mot Stugan och Härjedalen.
 
 
Nu knyter jag på en goding till fluga. Uppe i Varggranstjärn ovan trädgränsen i Vemdalsskalet. 
 
Denna plats är magiskt vacker.
 
I total ro........utan åror dåååårrraaa :-))))
 
Lagon varmt men väldigt vacker himmel.
 
Varggranstjärn 
 
Och till sist så knäckta jag koden på alla vaken som var uppe. Blev två fina Bågar på 1,7kg och 1,6kg. Den en simmar kvar, den andra blev middag.
 
Fin kämpe.
 
 
Mycket att plocka med och bära, men det är en del av det, så det är kul redan här.
 
Renar besökte oss vid Varggranstjärn och dom passade på att skrämma bort ett Sthlms par på vandring, efter att ledarrenen börjat jaga dem........ går vilt till i fjällvärlden.
 
Fixar med fiskegrejer som alltid.
 
Magisk sjö mitt i ingenmanland. Grov öring som bland hugger men är satan så svårflörtad.
 
Okej det va det här med spinnfiske.........bara trasslar och krånglar........vara är flugspöt.........
 
Sååååå fixat......undrar om man vågar röra det.....
 
Flugfiske, skönhet, solsken.
 
Grilla korv och äta fläsk i naturen är på gränsen till en religös upplevelse.
 
Denna Bågen var en riktig kämpe, hoppas du hugger nästa år igen....... simma iväg med dig nu...
 
 
 
Middagen förberreds.
 
Vandrar hemåt igen, vilka vyer.....
 
Besöktes av en ankfamilj, småttingarna varken såg eller hörde mig så dom simmade över mina fötter till mammans förskräckelse, sååååå söta.
 
Från Varggranstjärn.
 
En nykläckt flugfiskare provar på. Per Berka Bergqvist :-) Så jäkla kul, å vad duktig du var. Endast 10 minuters träning på tomten så var du igång. Vi upptäckte bara en miss i utbildningen....... När du fick en Öring på flugan och fick in den till dig så hade vi inte pratat om hur man håvar........den släppte :-))
 
En nöjd Dalmas på uppgång och snart inbiten i flugfisketräsket.
 
Väl hemma i Göteborg så blev det dax att pröva Säveån. Denna fantastiska å i en otroligt grön miljö.
 
En så galet vacker Öring. Färgprakt och super starka. Det blev 14st denna dag, ingen i tillåten storlek att äta men roliga att få. Det finns stora Öringar å en vacker dag, så hittar jag en sådan.
 
Miljöbild Säveån.
 
Ett av de grönaste ställen jag varit på någonsin, till och med stenarna är klädda i grön mossa.
 
En Ål låg på tork, dock utan huvud....... undrar hur den historien ser ut.
 
Tog mig till Lilla Lövsjön i Gråbo efter tips som en fantastisk Regnbågssjö........Jag paddlade runt i 8 timmar med flytring utan en enda fisk som ville hugga. Var nog fel dag😉 Skönt med en tupplur i eftermiddagssolen dock.
 
Natt över Lövsjön, dax att hitta tillbaka till bilen. Nu ser vi fram mot sensommarfiske och höstfiske. På återseende:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0